mandag 16. september 2013

LOFFEGAVE


Hvorfor ikke ta med en hjemmebakt gave neste gang du skal på besøk til noen? Vertinnegave? Om du ikke skulle ha så fine bakeformer som vist her, kan du bare pakke bakverket inn i cellofan eller noe og pynte med en fin sløyfe...

Denne gaven består av loff med valmuefrø i deigen. En spennende og god variant.

4 små loffer eller 2 større

Stekeovn 200 grader i 35 minutter på nederste rille i ovnen

10 dl hvetemel + mer senere
1 pk tørrgjær
1 ss ferskere bakst
1  1/2 ts salt
1 ts sukker
2 ss smør
6 dl melk
2 ss valmuefrø
---
eggpensling

1. Lag vanlig varmhevet gjærdeig, sett til hevig på et lunt sted tildekket til dobbel størrelse.
2. Del deigen i 2 eller 4 avhengig av hva slags former du skal bruke. Det er lurt å vege dem så de blir akkurat like store. Mine veide akkurat 400 g hver.
3. Jeg laget to vanlige loffer og to flettede loffer. Til fletteloffen begynner du å flette på midten, snu opp ned og flett resten. Klem endene litt sammen og legg fletten i formen.






Takk for fine former, C & A:-) Du får de hos Cacas.


3. Sett dem til heving igjen på et lunt sted, tildekket til dobbel størrlese.
4. Pensle med sammenpisket egg og skjær noen snitt i de vanlige loffene.


Formene er fra Cacas.
 



5. Ta loffene ut av formene og avkjøl på rist. Ha dem tilbake i formene og lag en pen gave.
6. Fine å fryse.

1 kommentar:

  1. Kjempefine gaver - som nok smaker nyyyyydelig!

    Vi lagde ripsgele tidligere i sommer/høst, og jeg pyntet alle glassene så fint, også for å kunne ha å gi bort til gave, MEN så viste det seg at geleen ikke ble skikkelig stiv. Nå må jeg manne meg opp og prøve å koke den på nytt den, men da må jeg jo ødelegge de fint pynta glassene :-(

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...