tirsdag 15. september 2015

BRØDHJUL AV HAVREKLI, FINT RUG- OG HVETEMEL


Gøy å lage - deilig å spise;-) Godt brød til både frokost og andre måltid.

Stekeovn 225 grader i 15-20 minutter

2 brødhjul

2 dl havrekli
2 dl rugmel
8 dl hvetemel + mer til passe deig
1 ss luftigere bakst
1 1/2 ts salt
1/2 pk tørrgjær
4 dl lunken væske
2 ss olje
1 ss sirup

1. Bland alle de tørre ingrediensene i bakebollen, tilsett det våte, elt deigen godt, ha i mer mel, om det trengs, til deigen så vidt slipper bollen. Skrap ned langs kanten, dekk til og sett til heving i 30-40 minutter.
2. Hvelv deigen ned på melet bakebord, elt den litt, del i to og form hver del til en bolle. Trykk bollen flat på bakepapir til den er ca. 20 cm i diameter, 1 cm tykk, kanskje.
3. Lag et hull i midten og sett gjerne en ring nedi, om du har, ca. 6-7 cm i diameter. Pensle ringen med olje på utsiden så henger den seg ikke fast i deigen.


4. Skjær snitt i hjulet, helt igjennom, som på bildet nedenfor, men ikke helt inn til ringen. Hvor store stykker du vil ha, bestemmer du selv. Sett tildekket til heving i 20-30 minutter.


5. Dryss litt mel på og sett i stekeovnen.


6. Avkjøl på rist. Fjern metallringen og skjær hjulet opp i snittene.





1 kommentar:

  1. Heisann,
    Takk for alt du har lært meg gjennom nettsiden din. Du er virkelig en inspirerende kilde.

    Det er ikke sikkert du vet hvem jeg er, men jeg driver nettstedet renerehelse.no.

    Uansett, det hadde vært kjekt å fått din tilbakemelding på hva du synes om siden.

    Kontakt meg gjerne via nettsiden min om du vil gi meg tilbakemelding :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...